Cała naprzód, czyli jak wytrzymałe łożyska ślizgowe igus® iglidur® TX1 zapewniają bezobsługowy napęd pojazdu PowerBully

  • Post author:

Czy to w lesie, w błocie, na wrzosowisku czy na pustyni – firma Kässbohrer Geländefahrzeug AG opracowała pojazd PowerBully na wszystkie nieprzejezdne tereny. Maszyna z napędem łańcuchowym walczy o dotarcie do celu wszędzie tam, gdzie nie udałoby nam się dotrzeć na kołach. Szczególne wysokie wymagania stawiane są łożyskom ślizgowym. Muszą być one bowiem odporne na brud, wilgoć i kurz. W tym celu konstruktorzy postawili na wytrzymały materiał firmy igus®  z grupy Haevy Duty: iglidur® TX1.

BEZPŁATNE SZKOLENIE ONLINE

Zarejestruj się na BEZPŁATNE SZKOLENIE ONLINE i poznaj system ekspercki łożysk ślizgowych iglidur®!

Już w najbliższą środę, 23 lutego o godzinie 11.00, czekamy na Was na drugim BEZPŁATNYM SZKOLENIU ONLINE z systemów eksperckich igus®!

Tym razem, nasz guru od materiałów iglidur® – Michał Obrębski – przedstawi, jak krok po kroku dobrać najlepsze łożyska ślizgowe do Waszych aplikacji. A kiedy już poznacie nasz system ekspercki, konfiguracja nie zajmie Wam więcej niż 1 minutę.

REJESTRACJA >>> Przekonajcie się, że warto!

Firma Kässbohrer Geländefahrzeug AG jest producentem znanego w środowisku ratraka PistenBully, który zapewnia codziennie przygotowanie stoków narciarskich na całym świecie. Ale PistenBully nie jest jedynym pojazdem produkowanym przez firmę z Laupheim.

Dzięki PowerBully firma Kässbohrer chce otworzyć zupełnie nowy rynek. Za tą silną nazwą kryje się pojazd nośny o dużej ładowności do najbardziej nietypowych działań w trudnym terenie.

Fot. PowerBully jest przeznaczony do najbardziej wyjątkowych zastosowań w trudnym terenie. (źródło: Kässbohrer Geländefahrzeug AG)

PowerBully jest pojazdem gąsienicowym z obszerną platformą. Można na nim montować nadbudowy wiertnicze, podnośniki, żurawie przegubowe lub skrzynię wywrotną i wiele innych, całkowicie zgodnie z życzeniami klienta końcowego.

Do obszarów zastosowania należą budowa i konserwacja rurociągów gazowych i naftowych, linii energetycznych i telefonicznych, ochrona przeciwpożarowa, badania gruntu lub prace transportowe, możliwe jest również wiele innych zastosowań. Dzięki dużej ładowności, do 16,6 tony, PowerBully jest zazwyczaj budowany według specyfikacji klienta.

Fot. Obszary zastosowania na całym świecie obejmują budowę i konserwację kabli energetycznych i telefonicznych. (źródło: Kässbohrer Geländefahrzeug AG)

Liczne opcje, takie jak przedłużenie ramy, telemetria, szeroka, wąska lub kratowana kabina operatora, jak również szeroka gama typów gąsienic, które można zastosować, zapewniają elastyczność w użytkowaniu.

Fot. PowerBully jest pojazdem gąsienicowym z obszerną platformą. Można na nim montować nadbudowy wiertnicze, żurawie teleskopowe, platformy podnoszące, żurawie z wysięgnikiem, skrzynie wywrotne i wiele innych. (źródło: Kässbohrer Geländefahrzeug AG)

Czy wytrzymałe łożyska ślizgowe igus® sprostają ekstremalnym warunkom pracy?

Przez dużą powierzchnię styku gąsienic z podłożem, pojazdy gąsienicowe pracują przy niskim nacisku na podłoże, a tym samym przy minimalnym wpływie na środowisko.

Teren w jakim może pracować PowerBully, jest ekstremalny. Dlatego pojazd jest potrzebny na każdej powierzchni, na której maszyna kołowa nie mogłaby się poruszać. “Błoto i błoto pośniegowe, jak również odizolowane, strome i kamieniste oraz zakurzone tereny to miejsca, w których sprawdza się najlepiej”, wyjaśnia Simon Holland, Business Development Manager PowerBully w Kässbohrer Geländefahrzeug AG.

Wyzwanie podczas pracy na bezdrożach jest jasne: trzeba móc polegać na PowerBully, gdy najbliższa  droga i cywilizacja są oddalona o wiele kilometrów. Dlatego wszystkie komponenty pojazdu muszą pracować niezawodnie, bezawaryjnie i bezobsługowo.

Na zdjęciu widoczne jest bezobsługowe, wytrzymałe łożysko ślizgowe z iglidur® TX1, które nadaje się do ciężkich zastosowań ze szczególnie dużymi obciążeniami. (źródło: Kässbohrer Geländefahrzeug AG)

Tech up, Cost down

W nowym projekcie PowerBully, Marius Holder, inżynier ds. rozwoju w firmie Kässbohrer, dokładnie przeanalizował wcześniej wybrane łożyska ślizgowe. Ręcznie toczone specjalne łożyska z tworzywa sztucznego były zbyt drogie i czasochłonne w produkcji. Dostępne były również tuleje z brązu oraz tuleje zwinięte ze stali z cienką powłoką ślizgową, ale zostały wyeliminowane ze względu na jeszcze wyższe koszty i specjalne wymagania.

“Szczególnie łożyska ślizgowe w podwoziu pojazdu są narażone na ekstremalne warunki. Wilgoć, piasek i kamienie otaczają osie”, mówi Holder. Łańcuchy nieuchronnie wprowadzają do tych zespołów dodatkowe zanieczyszczenia i drgania. Pomimo uszczelek nie zawsze udaje się utrzymać zanieczyszczenia z dala od miejsc łożyskowania.

Zatarcie łożysk ślizgowych spowodowałoby ogromne szkody, począwszy od utraty zdolności adaptacji do terenu, poprzez ześlizgiwanie się łańcucha, aż do zatrzymania pojazdu. Jest to zdarzenie, któremu bezwzględnie należy zapobiegać – tego oczekują klienci. Jest to tym samym duże wyzwanie dla łożysk ślizgowych.

W poszukiwaniu właściwego materiału, czyli miejsce na wytrzymałe łożyska ślizgowe igus®

“Ze względu na dobre doświadczenia z łożyskami ślizgowymi igus® w innych projektach, w maju 2020 roku zwróciłem się do Reinera Nussera z firmy igus®”, wspomina Marius Holder. “Następnie przeprowadziliśmy test próbny z trzema różnymi materiałami igus®, a także z łożyskiem metalowym i poprzednim rozwiązaniem, czyli toczonym łożyskiem z tworzywa z konkurencyjnej firmy, a następnie wykonaliśmy test długoterminowy w rzeczywistych warunkach na wale od Kässbohrera” – wyjaśnia Reiner Nusser, doradca ds. sprzedaży technicznej w firmie igus® GmbH. “Tutaj okazało się, że iglidur® TX1 jest optymalnym materiałem do zastosowania w PowerBully”.

Fot. Łożyska ślizgowe igus® są stosowane w osi napinającej i oscylacyjnej urządzenia PowerBully. (źródło: Kässbohrer Geländefahrzeug AG)

Testy przeprowadzono na standardowych stanowiskach do prób wychylnych przy dużych obciążeniach w wewnętrznym laboratorium igus® w Kolonii.

Aby określić szybkość zużycia, średnica wewnętrzna łożysk została zmierzona przed i po teście za pomocą mikrometru zewnętrznego w kierunku działania siły. Test wykazał, że TX1 ma żywotność osiem razy większą niż poprzednio używane łożysko ślizgowe.

W liczbach:

  • Toczone łożysko z tworzywa sztucznego ma najwyższy wskaźnik zużycia w pracy na sucho (bez smarowania) ok. 832 µm/km, najniższy iglidur® Q2 ok. 73,5 µm/km.
  • Przy zastosowaniu zewnętrznego smarowania najwyższy wskaźnik zużycia wykazuje łożysko metalowe (ok. 199 µm/km), najniższy iglidur® TX1 (ok. 70 µm/km).
Rys. Test pokazuje: iglidur® TX1 najlepiej nadaje się do zastosowania w PowerBully. (źródło: igus GmbH)

iglidur® TX1: wytrzymały materiał dla PowerBully

iglidur® TX1 jest łożyskiem ślizgowym wykonanym metodą nawijania „niekończącego się włókna”, które jak wszystkie łożyska ślizgowe iglidur® jest samosmarowne i może pracować na sucho. W pojedynczych przypadkach, jak np. w przypadku PowerBully, łożysko może być również smarowane, aby zachować ochronę antykorozyjną wału.

Materiał iglidur® TX1 łączy w sobie bardzo dobre współczynniki zużycia i tarcia z wysoką stabilnością wymiarową. “Dzięki zastosowaniu do ich produkcji bardzo długich włókien nawiniętych na pręt, łożyska ślizgowe wykonane z iglidur® TX1 amortyzują nawet silne wstrząsy i uderzenia oraz zachowują bardzo dużą stabilność wymiarową”, potwierdza Reiner Nusser. Dlatego też, również w zastosowaniach o dużym obciążeniu, można stosować łożyska ślizgowe iglidur® jako alternatywę dla rozwiązań metalowych, które bezwzględnie zawsze wymagają stałego smarowania, lub w których brak odpowiedniego smarowania może prowadzić do kosztownych awarii i napraw.

TX1 jest ponadto bardzo odporny na temperaturę, chemikalia i wilgoć, dzięki czemu idealnie nadaje się do różnych scenariuszy zastosowania PowerBully. Niska maksymalna absorpcja wody poniżej 0,1 procenta (wagowo), w połączeniu z odpornością na wodę morską predestynuje łożyska ślizgowe z iglidur® TX1 na przykład do zastosowań w bagnach lub rzekach.

Łożyska ślizgowe podejmują się ważnych zadań

W wahaczach PowerBully zastosowano cztery łożyska ślizgowe iglidur® TX1. Układ niweluje nierówności podczas jazdy. Łożyska wytrzymują ciężar całkowity 30 ton oraz duży nacisk powierzchniowy. Ponadto, do miejsc łożyskowania może dostać się błoto, wilgoć, brud i drobnoziarnisty piasek. To samo dotyczy dwóch łożysk ślizgowych iglidur® TX1 zastosowanych w osi napinającej łańcuch. Specjalnie dla Kässbohrer Geländefahrzeug AG wyprodukowano tuleje o niestandardowej średnicy wewnętrznej 131 i 156 mm.

Złoty manus dla PowerBully

Dzięki zastosowaniu wytrzymałych łożysk ślizgowych iglidur® TX1 w PowerBully, firma Kässbohrer Geländefahrzeug AG przekonała do siebie jury 10. edycji konkursu o nagrodę manus. Nagroda ta honoruje ekscytujące i kreatywne zastosowanie polimerowych łożysk ślizgowych. Konkurs odbywa się co dwa lata naprzemiennie z konkursem vector, który jest analogiczny, ale dotyczy zastosowania prowadników kablowych i przewodów elektrycznych z oferty igus®.

Fot. Firma Kässbohrer Geländefahrzeug AG otrzymała nagrodę Złotego manusa za zastosowanie wytrzymałych łożysk ślizgowych iglidur® TX1 w roku 2021. (źródło: igus GmbH)

Wraz z PowerBully, wpłynęły w sumie 582 zgłoszenia z 41 krajów. Jury, składające się z przedstawicieli mediów specjalistycznych, przedsiębiorców i inżynierów, wybrało cztery zgłoszenia, które wyróżniają się techniczną i ekonomiczną wydajnością oraz kreatywnością.

“Nagroda potwierdza dobrą współpracę z naszym dostawcą – firmą igus® i utwierdza nas w przekonaniu, że znaleźliśmy tu optymalne rozwiązanie, zarówno pod względem technicznym, jak i ekonomicznym” – podsumowuje ekspert firmy Kässbohrer, Marius Holder.

Dowiedz się więcej…

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat zastosowania wytrzymałych łożysk ślizgowych igus®? Napisz na adres mobrebski@igus.net, a nasz ekspert – Michał Obrębski – odpowie na wszystkie Twoje pytania dotyczące tej tematyki, doradzi i rozwieje wszelkie Twoje wątpliwości. 

Dodaj komentarz