Łożyska ślizgowe w pojazdach silnikowych. Dlaczego warto je stosować?

  • Post author:

Przemysł motoryzacyjny wymaga od produktów, by były skuteczne, przewidywalne, charakteryzowały się długą żywotnością i wymagały jak najmniej konserwacji. igus® współpracuje z firmami w tej branży od prawie 3 dekad. Wiemy więc, dlaczego warto stosować łożyska ślizgowe w pojazdach silnikowych. Oto 5 najważniejszych powodów.

zastosowanie - łożyska ślizgowe w pojazdach silnikowych

Łożyska ślizgowe w pojazdach silnikowych pozwalają na redukcję kosztów o 40%

Ciągła presja cenowa zmusza producentów OEM i dostawców części do ciągłej optymalizacji kosztów. Ekonomiczne trybopolimery są powszechnie stosowaną alternatywą dla drogich łożysk metalowych.
 
Warto podkreślić, że obecnie prawie każdy wyprodukowany pojazd silnikowy zawiera łożyska polimerowe jako zamiennik metalowych łożysk ślizgowych i tocznych. Znaleźć je więc można, od mechanizmów regulacji siedzeń po wymagające temperaturowo zastosowania w komorze silnika.

Dlaczego łożyska polimerowe są bardziej ekonomiczne niż metalowe łożyska toczne?

  • Mniejsze zużycie energii w procesie produkcyjnym.
  • Do wyprodukowania 1 m³ stali potrzeba 11 000 litrów ropy naftowej; na 1 m³ tworzywa sztucznego potrzeba tylko 1000 litrów ropy naftowej. 
  • Krótkie czasy cykli podczas przetwarzania.
  • Większa ilość produkowana na cykl dzięki wielu czynnościom w procesie formowania wtryskowego.
  • Ze względu na precyzyjną produkcję dalsze etapy produkcji są zwykle niepotrzebne.

Łożyska ślizgowe w pojazdach samochodowych oszczędzają do 80% masy

Wymogi prawne wymagają stałej redukcji emisji z pojazdów. Jednym ze sposobów osiągnięcia tego jest zmniejszenie masy pojazdu. Daje to dodatkową korzyść: mniejsza masa redukuje zużycie paliwa.

Nowoczesne łożysko polimerowe iglidur jest do 80% lżejsze niż konwencjonalne łożysko metalowe. Co więcej, liczba punktów namiaru stale rośnie wraz ze wzrostem złożoności pojazdu. Oznacza to, że ciężar jest ważnym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę przy wyborze materiału łożyska.

łożyska ślizgowe iglidur
* Konwencjonalne łożysko metalowe jest do 80% cięższe niż nowoczesne łożysko polimerowe iglidur.

Właśnie tam, polimerowe łożyska iglidur wykazują swoje zalety: posiadają mniejszą masę niż łożyska metalowe, a zatem przyczyniają się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla. Ponadto, występuje znacznie mniej ropy naftowej, a zatem potrzeba mniej energii do ich produkcji. Nawet podczas użytkowania nie wymagają dodatkowego smaru.
 
W przypadku alternatywnych koncepcji napędowych decydujące znaczenie mają zalety łożysk iglidur. Dlatego, właśnie tam potrzebne są lekkie i wyjątkowo ciche komponenty, które generują mniej nieprzyjemny hałas podczas pracy i zwiększają komfort jazdy.

W jaki sposób łożyska ślizgowe redukuj hałas?

Hałas zawsze powstaje tam, gdzie komponenty oddziałują na siebie, innymi słowy tam, gdzie występuje tarcie. Dzięki trybologicznie zoptymalizowanym, wysokowydajnym polimerom firmy igus uzyskujesz szczególnie niski współczynnik tarcia, a tym samym cichą aplikację. Niezależnie od tego, czy chodzi o fotele samochodowe, zawiasy czy siłowniki, różnorodność zastosowań naszych łożysk ślizgowych iglidur wewnątrz pojazdów jest ogromna.
 
Polimer charakteryzuje się tym, że w przeciwieństwie do metalu ma działanie tłumiące. Dlatego też, w zastosowaniach wymagających dużych naprężeń wibracyjnych, rozwiązanie polimerowe pomaga zredukować hałas wewnątrz pojazdów silnikowych. Gama materiałów opracowanych przez igus obejmuje materiały, które mają szczególnie dobre właściwości tłumiące.

ciche łożyska ślizgowe

Co to jest BSR (Brzęczenie, Pisk i Grzechot)?

BSR to wszystkie dźwięki wytwarzane przez komponenty i zespoły w pojeździe silnikowym. Testy BSR, zwane również testem hałasu i grzechotki, są metodą akustyczną stosowaną w przemyśle motoryzacyjnym i służą do pomiaru głośności tych dźwięków. Symulowana jest realistyczna sytuacja z odpowiednimi wibracjami, a następnie mierzony jest poziom hałasu. Wyzwaniem technicznym dla inżynierów pojazdów i komponentów jest zidentyfikowanie „hałaśliwych” komponentów i, w miarę możliwości, zastąpienie ich cichszym rozwiązaniem.

Oczekiwania producentów OEM w tym kontekście stale rosną. W przypadku napędów alternatywnych, takich jak silnik hybrydowy lub elektryczny, hałas napędu jest redukowany, w wyniku czego dźwięki wewnątrz pojazdu są maskowane w znacznie mniejszym stopniu przez głośny silnik spalinowy. Jednocześnie w pojazdach silnikowych robi się coraz ciszej.

Samoistna kalibracja łożysk ślizgowych – jak to działa?

Produkty igus® można znaleźć, m.in. w takich obszarach jak zawiasy maski i bagażnika, a także dachu czy drzwi. iglidur® RN89 jest typowym materiałem do takich zastosowań. Wystarczy spojrzeć na samoistną kalibracje podczas lakierowania. Po nałożeniu na samochód powłoki KLT potrzebne jest przewodzące łożysko, aby ładunki elektrostatyczne przyciągały farbę, a następnie proces suszenia zmienia rozmiar łożyska, dając zerowy luz.

Samoistna kalibracja krok po kroku

Krok 1
Mocno wytłoczony uchwyt lub kołnierz z rowkiem o nominalnym zakresie wymiarów H10 lub H11.

Krok 2
Łożysko ślizgowe iglidur z pasowaniem ślizgowym jest montowane w otworze lub rowku z kołnierzem.

Krok 3
Sworzeń lub nit z zaślepką jest zamontowany w punkcie łożyska.

Krok 4
KTL jest przeprowadzane z zamontowanym łożyskiem iglidur oraz za pomocą sworznia lub nitu.

Krok 5
Punkt łożyskowania jest wysuszony. Pod wpływem ciepła łożyska ślizgowe iglidur kalibrują się w punkcie łożyskowania. Odpowiednie do 220 °C o maksymalnym czasie suszenia 60 minut.

Krok 6
Rezultat: podpora łożyska o niskim luzie pomimo otworów i sworzni o dużej tolerancji.

Elastyczne koncepcje montażowe łożysk ślizgowych w samochodach

Swoboda kształtu podczas produkcji przy użyciu formowania wtryskowego zdecydowanie ułatwia montaż.

Dzięki naszej nowoczesnej metodzie formowania wtryskowego, można uzyskać pożądane łożysko ślizgowe iglidur o niemalże dowolnej geometrii. Jako elastyczne łożysko klipsowe iglidur, tuleja kołnierzowa lub dwukołnierzowa specjalnie do szybkiego montażu na arkuszu metalu. Możliwe są również indywidualne rozwiązania specjalne z tworzywa sztucznego o pożądanym kształcie, ilości i materiale.  Ponadto, możemy dostarczyć wymaganą geometrię specjalną w ciągu 48 godzin, jako próbkę do testów.

Gdzie można spotkać łożyska ślizgowe w pojazdach silnikowych?

Systemy siedzeń, pompa i sterownik chłodziwa, wzmacniacze hamulca, zawiasy tylnej klapy, zawiasy klapy bagażnika, zawiasy drzwi, podwozia, wycieraczki, siłowniki i małe koła zębate, drążek kierowniczy i regulacja kolumny pojazdu, składany dach, łożysko w hamulcu tarczowym… i wiele, wiele innych miejsc. Wszystkie je znajdziesz TUTAJ.

Wiemy już, że łożyska ślizgowe iglidur są odporne na zużycie, ekstremalne temperatury i olej. Dowiedz się więcej, na temat zastosowania łożysk ślizgowych w pojazdach silnikowych.

Chcesz wiedzieć więcej na temat zastosowania wysokowydajnych polimerów w branży motoryzacyjnej? Odwiedź nasze TARGI ONLINE!

Dzięki indywidualnym rozwiązaniom firmy igus® możesz obniżyć koszty nawet o 40% oraz ulepszyć technologię. Już dziś zamień komponenty metalowe na polimerowe. Zyskaj niższą masę, wysoką odporność na zużycie i korozję, redukcję kosztów oraz nieskończenie wiele możliwości zastosowania, dzięki niestandardowym rozwiązaniom motion plastics®.

Dowiedz się więcej, podczas wirtualnej wizyty na naszym stoisku targowym, wybudowanym w fabryce w Kolonii.

Możesz umówić się na spotkanie z naszym ekspertem lub odkryć stoisko targowe samodzielnie.

Dodaj komentarz