Technologia w igus:bike – przekładnia planetarna

  • Post author:

Przekładnia planetarna jest używana jako przekładnia zębata w igus:bike. Nie jest to jednak jakaś specjalna przekładnia, której używamy tylko my i tylko w rowerach igus. Jest to powszechne rozwiązanie, wykraczające daleko poza sektor rowerowy. W tym artykule, pragniemy przybliżyć Ci pojęcie przekładni planetarnej oraz jej zastosowanie w rowerze igusa.

igus:bike - przekładnia planetarna

Duża różnica między naszą przekładnią rowerową a przekładniami konkurencji polega na tym, że naszą wykonaliśmy z wysokowydajnych tworzyw sztucznych, a co za tym idzie – nie rdzewieje i nie wymaga smarowania ani konserwacji. Co więcej, jest również bardzo ekologiczna, a to dzięki zastosowaniu tworzyw sztucznych, które można łatwo poddać recyklingowi. Nawiasem mówiąc, planujemy odkup rowerów igus:bike, jeśli w pewnym momencie ich żywotność dobiegnie końca. To samo robimy już z prowadnikami kablowymi, które można nam zwrócić do recyklingu i ponownie przetworzyć na nowe produkty.

Skąd nazwa przekładnia planetarna?

Dlaczego przekładnia planetarna ma tak dziwną nazwę? Przecież nie pochodzi z innej gwiazdy. A może właśnie pochodzi? E.T. również przeleciał nad Ziemią na rowerze (ot, taki mały żart dla poprawienia nastroju przed faktami, które miejmy nadzieję, nie będą zbyt suche).

Przekładnia planetarna nie została sprowadzona na Ziemię przez pozaziemską formę życia, ani nie ma innych pozaziemskich wpływów. Nazewnictwo opiera się po prostu na konstrukcji przekładni, która wykazuje pewne podobieństwo do naszego Układu Słonecznego.

Fot. Prototyp przekładni jednobiegowej

przekłądnia planetarna - Proptotyp

schemat przekładni planetarnej

Zasadniczo struktura naszej przekładni planetarnej jest bardzo prosta. Składa się ona z kilku kół zębatych, których zęby zazębiają współpracują ze sobą. Pośrodku przekładni znajduje się słońce (tzw. koło słoneczne), które w naszym przypadku się nie porusza. Wokół koła słonecznego obracają się cztery satelity (koła planetarne). Łącza się one z nośnikiem satelitów (jarzmem), więc zawsze zachowują tę samą odległość od siebie. W przeciwieństwie do naszego układu słonecznego, w przekładni oprócz nośnika znajduje się również czwarty element: koło koronowe. Obejmuje ono całą konstrukcję z wieńcem wewnętrznym.

Fot. Schemat przekładni planetarnej z trzema saltelitami

Jak działa przekładnia planetarna?

Napęd działa w następujący sposób: jarzmo jest połączone z korbą rowerową i jest przez nią poruszane. Koła planetarne obracają się wokół stałego koła słonecznego, a tym samym poruszają zewnętrznym kołem koronowym, do którego przymocowana jest zębatka. Zębatka łączy się z mniejszym kołem zębatym na tylnej osi za pomocą paska. W ten sposób, tylne koło napędzane jest z większym przełożeniem i można spokojnie poruszać się po mieście rowerem od igusa.

Ah, czekaj, wróć, jeszcze raz. Było coś o przełożeniu… To właśnie z tego powodu, cała praca przekładni planetarnej jest wykonywana w pierwszej kolejności! Dzieje się tak, ponieważ przekładnie planetarne przekładają moc włożoną w korbę za pomocą pedału na wyższe obroty. Kiedy obracasz korbą o jeden obrót, koło koronowe wraz z zębatką nie tylko przesuwa się o jeden obrót dalej, ale także nieco dalej. Twoja moc przekłada się na wyższą prędkość. To naprawdę praktyczne! Teraz już naprawdę możesz wybrać się na wycieczkę z igus:bike!

Chcesz dowiedzieć się więcej? Skontaktuj się z nami!

Nasz ekspert, Michał Sędrowski z przyjemnością rozwieje wszystkie Twoje wątpliwości związane z kołami zębatymi i przekładniami igus. Wystarczy, że prześlesz swoje pytanie na adres: msedrowski@igus.net.

A może chciałbyś śledzić projekt igus:bike jeszcze dokładniej i nie przegapić najnowszych osiągnięć, zdjęć i historii? Polub nasz kanał na Instagramie i bądź na bieżąco ze wszystkimi informacjami: igus:bike | the sustainable plastic bicycle (@igusbike) • Zdjęcia i filmy na Instagramie

Zapraszamy również na naszą stronę internetową, na której znajdziesz więcej zagadnień związanych z projektem igus:bike: New bikes for a new time | FRONTPAGE (igus.bike)

Dodaj komentarz