Łożyska ślizgowe z tworzyw sztucznych igus® w zawiasach pojazdów

  • Post author:

Łożyska ślizgowe igus® iglidur® są dziś standardem w wielu zawiasach do pojazdów. Niezależnie od tego, czy chodzi o sprężyny gazowe pokrywy silnika,  mechanizm składanego dachu w cabrio, czy zawias pokrywy bagażnika, zawsze oprócz korzyści kosztowych istnieją zalety techniczne lub jakościowe, które uzasadniają lub wręcz wymagają zastosowania tworzywa sztucznego.

łożyska ślizgowe w samochodach

Dlaczego łożyska ślizgowe iglidur® są stosowane w zawiasach?

Zoptymalizowane trybologicznie materiały iglidur® oferują znaczące korzyści, np. w celu uniknięcia korozji stykowej pomiędzy różnymi metalami o różnych potencjałach. Ze względu na izolacyjny efekt tworzywa sztucznego nie zachodzą reakcje elektrochemiczne. Płynne środki antykorozyjne, takie jak smary lub oleje, nie są konieczne, gdy stosujemy panewki z tworzywa ponieważ stałe środki smarne są jednolicie zintegrowane w materiale iglidur®. Obniża to nie tylko cenę części, lecz również proces montażu staje się prostszy, a tym samym bardziej ekonomiczny. Od strony użytkownika na plus jest czyste rozwiązanie, nie skupiające zanieczyszczeń z otoczenia.

Pięć powodów, dla których warto stosować łożyska ślizgowe iglidur® w pojazdach silnikowych!

Jak działa samokalibracja?

łożyska ślizgowe w przemyśle motoryzacyjnym

W ofercie igus® są nie tylko materiały izolujące elektrycznie, ale i takie, które przewodzą prąd. Przewodzące elektrycznie polimery firmy igus® znalazły zastosowanie m.in. w procesie malowania zanurzeniowego e-coating. Polega on na zanurzeniu w ciekłej farbie zmontowanej ramy fotela. Zbiornik z farbą podłączony jest do jednej elektrody, a rama fotela do drugiej. Za sprawą przepływającego prądu i zjonizowanych drobinek farby, uzyskujemy bardzo dobre krycie. Ten rodzaj malowania charakteryzuje się bardzo szczelnymi i równomiernymi warstwami oraz dobrym penetrowaniem farby do zakamarków konstrukcji.

Używając plastikowych łożysk i mocując je na duży wcisk jeszcze przed malowaniem, po procesie suszenia, który kończy całe malowanie, uzyskujemy mały luz na łożyskach ślizgowych i idealną pracę. To na skutek rozszerzalności cieplnej tworzywa sztucznego, która zazwyczaj jest przeciwnikiem konstruktorów. W tym jednak wypadku okazuje się być zaletą. Skręcenie konstrukcji na duży wcisk, a następnie po malowaniu ogrzanie do temp. na poziomie 200°C powoduje, że materiał panewek chce się rozszerzać, lecz nie ma gdzie, gdyż całość już jest zmontowana na wcisk. Obserwujemy w tej sytuacji rozrost materiału łożyska na długości (to nieduża wartość i nie powinna stanowić problemu dla poprawnej pracy mechanizmu). Po opuszczeniu tunelu suszarni, temperatura ramy wraca do temperatury otoczenia, a materiał łożyska, zgodnie z prawami fizyki i rozszerzalności cieplnej kurczy się. W ten sposób zawiasy wcześniej zmontowane na wcisk uzyskują mały, zapewniający idealną pracę luz.

Ekspert od polimerowych łożysk ślizgowych

Eksperci od łożysk igus® chętnie doradzą przy wyborze odpowiedniego materiału iglidur®, obliczaniu tolerancji  oraz projektowaniu łożysk specjalnych. Czy to iglidur® RN89 cechujący się przewodnictwem elektrycznym, iglidur® M250 o dużej elastyczności, czy też iglidur® K230 dla elastycznych łożysk z podwójnym kołnierzem, iglidur® GLW jako tanie rozwiązanie czy iglidur® G, jako najlepiej sprzedający się materiał w ofercie igus® – zawsze dążymy do znalezienia najbardziej ekonomicznego rozwiązania dla Twojego zastosowania, które działa i spełnia swoją funkcję.

Poznaj więcej powodów, dla których warto stosować łożyska ślizgowe iglidur® w pojazdach silnikowych i zredukuj swoje koszty.

Dodaj komentarz