Napęd liniowy z paskiem zębatym serii drylin® ZLW czy drylin® SLW – ze śrubą pociągową? Jaki napęd liniowy wybrać? Porównaliśmy dokładność, prędkość i długość skoku obu tych rozwiązań. Zobacz, jaki otrzymaliśmy rezultat!
Dzień dobry, nazywam się Radosław Sobociński i jestem menagerem w firmie igus® odpowiadającym za napędy liniowe.
Jaki napęd liniowy – rodzaje
Dzisiaj, chciałbym Państwu zaprezentować dwa, jakże odmienne rodzaje napędów, które oferuje nasza firma. Pierwszym z nich jest napęd ZLW na pasku zębatym, drugim zaś napęd SAW wykorzystujący wielozwojną, szybką śrubę dryspin®.
Co wpływa na decyzję, jaki napęd liniowy wybrać?
Chciałbym Państwu powiedzieć, co te moduły od siebie odróżnia.
Dokładność napędu liniowego
Pierwszą cechą, która wpływa na decyzje Klientów jest dokładność. Należy tutaj powiedzieć, że napędy śrubowe wiodą prym. Są one dokładniejsze. Dlaczego? Dlatego, że jesteśmy w stanie skasować zarówno luz osiowy, wykorzystując odpowiednią nakrętkę albo odpowiedni zespół nakrętek, oraz luz promieniowy – stosując łożyska z kasacją luzu.
Z kolei w napędach z paskiem zębatym nie mamy wpływu na luz osiowy, ale jesteśmy w stanie skasować luz promieniowy , również stosując odpowiednie do tego łożyska.
Prędkość napędu liniowego
Jeżeli chodzi o prędkość, to tutaj wygrywają napędy na pasku zębatym. Zgodnie z katalogiem, tego typu napęd może pracować z prędkością nawet 5 m/s. Napędy na śrubie z reguły wykorzystują śruby trapezowe, które charakteryzuje mały skok. W naszym napędzie śrubowym wykorzystujemy śruby dryspin®. Jest to układ, który można określić jako coś pomiędzy napędem na pasku a klasyczną śrubą trapezową.
Długość skoku napędu liniowego
Trzecią cechą jest długość skoku. Tutaj również wygrywają napędy na pasku zębatym. Taki napęd, np. ZLW0630, czyli ten który mamy tutaj, jesteśmy w stanie zbudować zgodnie z katalogiem nawet 2 m długości. Jednak, do tej pory, realizowaliśmy projekty specjalne, gdzie długoś skoku dochodziła nawet do 8 m. Natomiast napędy na śrubie ogranicza wykorzystanie samej śruby.
Długość skoku napędów śrubowych, w zależności od rozmiaru, wynosi maksymalnie 500-1200 mm. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ sama śruba charakteryzuje się pewną bezwładnością. Musimy wziąć pod uwagę fakt, że śruba średnicy zewnętrznej 10 mm ma rdzeń średnicy około 7-8 mm maksymalnie. Taka śruba, gdybyśmy zbudowali napęd dłuższy niż 500 mm, pod wpływem dużej prędkości obrotowej silnika bardzo by drgała i wibrowała, powodując szybsze zużywanie się nakrętki. Dlatego też, w katalogu ograniczamy długość skoku do 500 mm dla tego rozmiaru, lub 1200 mm dla odpowiednio większego.
Żywotność napędów liniowych
Wspomniałem o szybszym zużywaniu się nakrętki przy wyższych prędkościach obrotowych. To często wpływa na decyzję Klientów i wybór napędu z paskiem zębatym.
Musimy jednak wziąć pod uwagę fakt, że napędy śrubowe stosowane są głównie w miejscach, w których potrzebna jest tylko i wyłącznie regulacja jakichś mechanizmów. Zaś napędy na pasku zębatym mogą pracować w trybie ciągłym, cały czas realizując odpowiedni procesy w Państwa firmie.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat napędów liniowych, zapraszamy do odwiedzenia strony https://www.igus.pl/info/drive-technology-drylin-drive-systems