Czy łożyska polimerowe w rowerach to dobry wybór?

  • Post author:

W przemyśle rowerowym innowacyjne rozwiązania stosowane są nie tylko przy projektowaniu kształtu i wyborze rozwiązań technicznych, ale także przy doborze materiałów. Jest tak wiele decyzji do podjęcia. Weźmy na przykład ramę – istnieje wiele opcji i materiałów, które można zastosować, aby ją wyprodukować. Z jakiegoś jednak powodu, obecnie sięga się głównie po aluminium, włókno węglowe lub materiały wzmocnione włóknem szklanym. Dlaczego? Aby zredukować masę. A z jakiego powodu warto stosować łożyska polimerowe w rowerach? Sprawdźcie sami!

łożyska polimerowe w rowerach

Mając to na uwadze, coraz więcej producentów części zwraca się ku alternatywnym materiałom, takim jak polimery, zamiast tradycyjnie wykorzystywanych opcji metalowych. Niezależnie od tego, czy chodzi o sztycę siodła, układ zawieszenia, pedały czy manetki do wyboru przełożenia, tworzywo sztuczne staje się coraz bardziej oczywiste w zastosowaniach rowerowych. Łożyska polimerowe zyskują na popularności, ponieważ mają wiele zalet w porównaniu ze swoimi metalowymi odpowiednikami.

3 powody dla których warto stosować łożyska polimerowe w rowerach

Niska masa

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, redukcja masy jest jednym z najważniejszych punktów, które bierzemy pod uwagę przy zakupie lub projektowaniu roweru. W codziennym użytkowaniu mniej wygodne jest podnoszenie ciężkiego roweru w celu zamontowania na bagażnik dachowy, wprowadzenia po schodach na wyższe piętro czy  zwyczajnie napędzanie go siłą własnych mięśni, gdy waży swoje.

Redukcja masy w sporcie wyczynowym ma zasadnicze znaczenie dla uzyskania lepszych osiągów, zwłaszcza w rowerach szosowych. Łożysko polimerowe firmy igus®  jest około siedem razy lżejsze niż porównywalne rozmiarem metalowe łożysko ślizgowe, wykonane ze zwiniętej blachy! Gdy waga ma znaczenie, wymiana łożyska metalowego na polimerowe jest zdecydowanie korzystna.

Zużycie i żywotność

Ilu znasz producentów łożysk metalowych, którzy pozwalają przewidzieć zużycie i cykl życia łożyska? Jest to kolejny krytyczny element przy wyborze najlepszych materiałów do projektowania i produkcji rowerów. Jeśli weźmiemy pod uwagę łożysko metalowe, wykonane z blachy z cienką powłoką PTFE w środku, w krótkim czasie okaże się, że w kontakcie z brudem i obciążeniami krawędziowymi, zaobserwujemy pracę stal po stali, i że warstwa ślizgowa uległa wytarciu. Łożysko nie będzie już dłużej w stanie zapewnić odpowiednich właściwości ślizgowych. Pojawi się głośna praca, piszczenie i niejednokrotnie uszkodzenie znacznie bardziej kosztownych w wymianie części roweru, np. ramy.

Cykl życia łożysk jedynie powlekanych warstwą ślizgową ulega znacznemu skróceniu pod wpływem czynników zewnętrznych, takich jak woda, pył czy piasek. A zgodzimy się przecież, że to nie nadzwyczajne warunki, w których przyszło rowerom funkcjonować. Z drugiej strony, w przypadku polimerowych łożysk ślizgowych nie ma warstw. Ścianka łożyska w całej swojej grubości to ten sam zaawansowany trybologicznie materiał. Łożysko może pracować nie zmieniając swoich właściwości na całej grubości ścianki, tworząc idealną powierzchnię roboczą, co pozwala uzyskać dłuższą żywotność.

Korozja

Łożyska polimerowe są odporne na korozję i oferują ogromne korzyści w wilgotnym środowisku! Wyobraź sobie nowiutki, świeżutki i pachnący jeszcze nowością rower, który dopiero co odebrany ze sklepu, niestety musiałeś zostawić w deszczowy dzień na zewnątrz. Niestety już następnego dnia serce Cię zaboli, gdy znajdziesz rude zacieki z okolic elementów stalowych, niezabezpieczonych przed korozją (często jest to opis klasycznych łożysk metalowych). A teraz wyobraź sobie, że ten problem Cię nie dotyczy, bo w Twoim rowerze nie ma w ogóle stalowych łożysk. Są tylko bezsmarowne łożyska polimerowe, którym obojętna jest woda.

Jeśli weźmiesz pod uwagę teren w jakim poruszają się rowery – kamienie na szlaku downhill’owym czy zwykły krawężnik w miejskiej dżungli – to łożyska, które są odporne na uderzenia, wstrząsy i zabrudzenia, dają niezwykłe benefity. Zastosowanie łożysk polimerowych pozwala rowerowi przeciwstawić się wstrząsom i uderzeniom, wygłuszając niejako współpracę metalowych podzespołów i chroniąc je przed pęknięciami.

Dzięki wyeliminowaniu zewnętrznych środków smarnych w materiałach igus® konserwacja jest w 100% zbędna. Wystarczy dobre mycie! To nie wszystko. Brak smaru równa się mniejsza tendencja do osiadania i przylepiania się kurzu w miejsca konwencjonalnie wymagające smarowania.

Powyższe argumenty sprawiają, że decyzja o wyborze komponentów do zastosowania w rowerach jest naprawdę łatwa. Polimer wygrywa z metalem.

Chcesz cieszyć się nieprzerwaną jazdą na rowerze? Wybierz igus®!

Zalety polimerowych łożysk ślizgowych igus®

  • Bezsmarowe i bezobsługowe – 100% mniej serwisowania
  • Odporne na wstrząsy i uderzenia
  • Odporne na zabrudzenia i korozję
  • Lekkie – waga mniejsza o 80%
  • Ekonomiczne – koszty niższe o 40%
  • Odporne na zużycie
  • Przewidywalna żywotność

Łożyska polimerowe w rowerach. igus® potrafi!

Fot. Rower igus®
1. Siodełko z regulacją wysokości: X-Fusion HILO STRATE 31,6 mm – łożysko ślizgowe iglidur® J
2. Przednie widełki: RST (1-1/8 do 1-1/2) 160 mm – łożysko ślizgowe iglidur® J
3. Amortyzator: X-Fusion O2 PRO RLX 215 mm – łożysko ślizgowe iglidur® J3
4. Rama z włókna węglowego MTB 20″ z oponami 27,5 cala – łożyska ślizgowe iglidur® J
5. Przerzutka: X. 0 (FD-X0-HDM-A1) 2-rzędowa – łożyska iglidur® G
6. Przerzutka: X. 0 (RD-X0-T21-A1) 10-rzędowa – łożyska iglidur® G
7. Pedały: Spike firmy Spank – łożyska iglidur® J

Jeśli produkujesz lub serwisujesz rowery i masz pytania dotyczące łożysk ślizgowych igus® napisz do nas na adres: mobrebski@igus.net. Michał Obrębski, ekspert materiału iglidur®, rozwieje wszystkie Twoje wątpliwości.

Dodaj komentarz