Wózki samojezdne AGV z łożyskami kulkowymi czy ślizgowymi? Oto jest pytanie…

  • Post author:

Automatyczne systemy transportowe podbijają coraz więcej dziedzin przemysłu – w szczególności intralogistykę. Te małe i duże wózki samojezdne AGV mają jedną wspólną cechę: muszą działać niezawodnie przez 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu – najlepiej przez długi czas. Dlatego nie możemy mieć tutaj nawet okresowej konserwacji. Innymi słowy – zainstalowane produkty nie mogą wymagać praktycznie żadnej konserwacji.

Dlaczego wózki samojezdne AGV muszą być bezobsługowe?

Jeśli przyjrzymy się wnętrzu wózka AGV, szybko zauważymy, że producent naszpikował pojazd elektroniką. Wykorzystał dosłownie każdy milimetr. Oczywiście AGV potrzebuje również elementów mechanicznych, ponieważ porusza się: jeździ do przodu i do tyłu, podnosi i opuszcza (a często również obraca) swoją platformę. Te elementy mechaniczne montuje się w dużej mierze na spodzie pojazdu AGV, gdzie personel konserwacyjny ma utrudniony dostęp. Dlatego pierwsze przykazanie brzmi: “Instaluj komponenty wymagające niewielkiej konserwacji lub bezobsługowe”.

Oczywiste zalety łożysk bezobsługowych igus®

Dość powszechnie wiadomo, że producenci bardzo często stosują w pojazdach AGV łożyska ślizgowe i liniowe igus® wykonane z trybopolimerów. Ale co z obrotowymi łożyskami pierścieniowymi? Dlaczego łożyska obrotowe powinny być łożyskami ślizgowymi montowanymi w wózkach AGV?

wózki samojezdne AGV, łożyska talerzowe

5 powodów, dla których wózki AGV preferują łożyska ślizgowe

Przestrzeń montażowa

Jak wspomnieliśmy powyżej, wnętrze pojazdów AGV jest tak wypełnione, że nawet najlepszy konserwator nie będzie w stanie, wcisnąć tam nawet najmniejszego śrubokręta. Każdy milimetr jest cenny. Łożyska wieńcowe obrotowe są więc mile widziane jako łożyska ślizgowe. Wymagają bowiem znacznie mniej miejsca na montaż niż ich odpowiedniki na łożyskach tocznych. Średnica jest zmienna, ale grubość i wysokość łożyska obrotowego wynosi tylko 17 mm, w zależności od produktu!

Bezobsługowość

Wkładka wykonana z samosmarujących trybopolimerów sprawia, że łożysko nie wymaga konserwacji!

Obciążenie statyczne

Naciski powierzchniowe w przypadku łożysk ślizgowych obrotowych są znacznie mniejsze niż w przypadku wariantu z łożyskiem kulkowym. W normalnej eksploatacji wózków AGV nie stanowi to problemu dla łożyska kulkowego. Jednak w pewnych sytuacjach, takich jak hamowanie awaryjne pod obciążeniem, łożyska kulkowe są obciążane punktowo. Oznacza to, że nacisk powierzchniowy jest krótkotrwale bardzo wysoki i może zniszczyć pierścień łożyska. Kulka wciska się w materiał. W przypadku łożyska ślizgowego tak się nie dzieje. Siła rozkłada się na znacznie większą powierzchnię, dlatego nacisk powierzchniowy jest mniejszy nawet w ekstremalnych warunkach.

Ruch obrotowy

Wózki samojezdne AGV z reguły nie mają pełnego ruchu obrotowego – zamiast tego mają tendencję do obracania się o 135 stopni. “I co z tego? Co to za różnica?” – można by powiedzieć. Jeśli łożysko kulkowe obraca się tylko w pewnym zakresie, smarujący je smar nie jest rozprowadzany w całości. Ruch obrotowy może wypchnąć smar na brzegi i szybko na łożysku kulkowym powstaje miejsce, które nie jest smarowane. Następuje praca na sucho, a w konsekwencji awaria. Z łożyskami ślizgowymi nie mamy tego problemu, ponieważ stały środek smarny jest zintegrowany z polimerem.

Cena

Miłym efektem ubocznym jest znacznie niższa cena. Specyficzne dla klienta łożyska obrotowe igus® oferujemy nawet do 40% taniej niż ich odpowiedniki z łożyskami kulkowymi.

Chcesz wiedzieć więcej?

Na zastosowaniu polimerowych łożysk talerzowych w wózkach AGV najlepiej zna się Michał Obrębski – Manager Produktu iglidur! Jeśli więc masz pytania lub jakiekolwiek wątpliwości związane z łożyskami ślizgowymi, napisz do Michała: mobrebski@igus.net.

Dodaj komentarz