O wymianie łożyska zwykle przypominamy sobie w chwili, gdy dobiegają do nas hałasy, których wcześniej nie słyszeliśmy. I słusznie. Ponieważ wymiana łożyska jest konieczna dopiero wtedy, gdy przestaje ono pełnić swoją funkcję… Co jednak w sytuacji, gdy przegapimy ten moment? Na ratunek spieszy iglidur® i.sense – inteligentny system powiadamiania o zużyciu elementu.
Wymiana łożyska ślizgowego – kiedy?
Zużyte łożyska ślizgowe najłatwiej zarejestrować „na słuch”. Popiskiwanie lub „grzechotka” wywołana nadmiernym luzem dadzą nam znać, że wymiana łożyska jest konieczna. Możemy też o zużyciu dowiedzieć się robiąc oględziny. Ścianka panewki będzie wyraźnie cieńsza, a otwór z okrągłego zmieni się w owalny. Jeszcze inne oznaki nadmiernego zużycia wykryjemy, gdy ruch wywoływany jest siłą mięśni, a mechanizm działa z wyraźnie większymi oporami niż początkowo. To znaki, że nadszedł czas na serwis. Jeśli zignorujemy sprawę, łożysko zostanie uszkodzone, nasze urządzenie przestanie działać i spełniać swoją funkcję.
Żywotność łożysk ślizgowych
A co jeżeli awaria nie tylko uniemożliwi nam dalszą pracę mechanizmu, ale może przyczynić się do bardzo kosztownych i niebezpiecznych awarii innych elementów maszyny lub urządzenia? Np. w ciężkich maszynach budowlanych, kombajnach czy urządzeniach pracujących w kopalni.
Byłoby miło, wiedzieć wcześniej kiedy wymienić łożysko i uniknąć kosztownych lub niebezpiecznych skutków awarii.
Żywotność, czyli czas pracy łożysk ślizgowych iglidur®, można obliczyć z wyprzedzeniem, w zależności od parametrów aplikacji w programie iglidur® expert. System ekspercki od igus® daje nam (bardzo wiarygodną, bo z realnych testów, ale jednak) informację dla warunków pracy, które zadaliśmy do obliczeń. Niekoniecznie muszą się one jednak pokrywać w 100% z rzeczywistymi warunkami pracy.
Technologia iglidur® i.sense
iglidur® i.sense to nowa technologia, za pomocą której można sprawdzić faktyczne zużycie łożyska w trybie „live”.
System składa się ze specjalnie zaprojektowanego łożyska, które w swojej ściance ma „zatopiony” drucik oraz z układu odczytującego. Zasada jest bardzo prosta: wraz ze zużyciem łożyska i przecieraniem się jego ścianki „dokopujemy się” do umieszczonego w niej drucika. Metalowy sworzeń i drucik zamykają obwód elektryczny, co może być detekowane przez układ odczytujący. Podobne rozwiązania można spotkać w hamulcach samochodów wyższych klas z czujnikiem informującym o zużyciu.
Idea i.sense jest następująca: zastosowanie jednego, zazwyczaj najbardziej narażonego i obciążonego łożyska z możliwością kontroli zużycia, ma zapobiec znacznie bardziej kosztownym awariom. Nie wszystkie punkty łożyskowe w urządzeniu muszą mieć możliwość kontroli zużycia, ale te najbardziej obciążone dadzą nam znać odpowiednio wcześniej.