IGUS | łożyska dry-tech
53 52 Pliki 3D-CAD, ceny i czas dostawy www.igus.pl/iglidur Narzędzia online i więcej informacji www.igus.pl/iglidur Wałek wraz z łożyskiem ślizgowym jest najbardziej istotnym parametrem w systemie łożyskowym. Jest on w bezpośred- nim kontakcie z łożyskiem i, podobnie jak łożysko, wpływa na właściwości podczas ruchu. Wał będzie się zużywał w każdym przypadku. Nowoczesne systemy łożysk są jed- nak zaprojektowane w taki sposób, że zużycie wałów jest tak małe, że nie można ich wykryć za pomocą tradycyjnych metod pomiarowych. Wały można rozróżniać i klasyfikować zgodnie z twardością oraz chropowatością wykończenia ich powierzchni. Współczynnik tarcia, strona 47 Odporność na zużycie, strona 50 Twardość wału odgrywa również istotną rolę. Gdy wały posiadają niższą twardość, wałek zużywa się płynnie i jed- nostajnie bez powstających pęknięć. Punkty ścierne są zużyte, a powierzchnia jest odbudowana. W przypadku niektórych materiałów, efekt ten posiada pozytywny wpływ i odporność na zużycie łożyska rośnie. Na wykresach przedstawiono najczęściej stosowane materiały wałów wraz z materiałami łożysk iglidur ® , które najlepiej z nimi współ- pracują. Dla lepszego porównywania, skala na osi zużycia jest identyczna dla wszystkich wykresów. Niskie wyniki zużycia dla systemów z twardo chromowanym wałkiem są wyjątkowo imponujące. Bardzo twarde oraz gładkie wały posiadają świetne wyniki w pracy, w wielu kombinacjach łożyskowych. Zużycie wielu łożysk ślizgo- wych iglidur ® jest niższe na tych wałkach w porównaniu do innych testowanych produktów. Należy jednak zazna- czyć, że ze względu na małą chropowatość powierzchni, niebezpieczeństwo sczepiania na twardych chromowanych wałach jest szczególnie wysokie. W przypadku wysokojakościowej stali uzyskuje się równie dobry wynik. Wały standardowe Cf53 dają również bardzo dobre wyniki. W pracy z innymi materiałami wałów, wyniki zużycia znacznie się różnią. Na przykład, w testach z wałami ze stali nierdzewnej 304 przy niskich obciążeniach, można uzyskać bardzo pozytywne wyniki z właściwym materiałem łożyskowym. Trzeba również zaznaczyć, iż żaden inny materiał wałka nie wykazuje takiego zróżnicowania w zużyciu z różnymi materiałami łożysk. Dlatego wybór najbardziej odpowiedniego materiału łożyskowego jest szczególnie ważny w przypadku materiałów ze stali nierdzewnej 304 i stali węglowej. Wyniki testów przedstawiają jedynie próbkę bazy danych laboratoryjnych. Wszystkie przedstawione wyniki zostały uzyskane w testach przy identycznych obciążeniach oraz prędkościach. iglidur ® | Dane techniczne Zużycie oraz materiały wałów Obraz 10: Urządzenie do testowania zużycia w ruchach wahliwych przy niskich obciążeniach Rysunek 11: Urządzenie do testowania zużycia w ruchach wahliwych przy średnich obciążeniach Zużycie [μm/km] 15 G M250 P J W300 J3 J350 X Z X6 H1 A180 12 9 6 3 0 Wykres 13: Zużycie z wałkiem ze stali Cf53, p = 1 MPa, v = 0,30 m/s, Ra = 0,20 μm Zużycie [μm/km] 15 G M250 P J W300 J3 J350 X Z X6 H1 A180 12 9 6 3 0 Wykres 14: Zużycie z wałkiem ze stali nierdzewnej 304, p = 1MPa, v = 0,30m/s, Ra = 0,20 μm Zużycie [μm/km] 15 G M250 P J W300 J3 J350 X Z X6 H1 A180 12 9 6 3 0 Wykres 15: Zużycie zwałkiemzwłóknawęglowego HR, p = 1MPa, v = 0,30m/s, Ra = 0,20 μm Zużycie [μm/km] 15 G M250 P J W300 J3 J350 X Z X6 H1 A180 12 9 6 3 0 Wykres 16: Zużycie z wałkiem z twardo chromowanej stali Cf53, p = 1 MPa, v = 0,30 m/s, Ra = 0,20 μm Zużycie [μm/km] 15 G M250 P J W300 J3 J350 X Z X6 H1 A180 12 9 6 3 0 Wykres 17: Zużycie z wałkiem aluminiowym twardo anodowanym, p = 1 MPa, v = 0,30 m/s, Ra = 0,20 μm Zużycie [μm/km] 15 G M250 P J W300 J3 J350 X Z X6 H1 A180 12 9 6 3 0 Wykres 18: Zużycie z wałkiem ze stali automatowej, p = 1 MPa, v = 0,30 m/s, Ra = 0,20 μm Zużycie [μm/km] 15 G M250 P J W300 J3 J350 X Z X6 H1 A180 12 9 6 3 0 Wykres 19: Zużycie z wałkiem ze stali wysokostopowej, p = 1 MPa, v = 0,30 m/s, Ra = 0,20 μm
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTU4MDI=