IGUS | łożyska dry-tech

227 226 iglidur ® L350 +180°C 59 MPa Technika łożyskowa | Łożysko ślizgowe | iglidur ® L350 Pliki 3D CAD, wyszukiwarka i obliczanie żywotności ... www.igus.pl/L350 80 70 60 50 40 30 20 10 0 20 40 60 80 100 120 140 160 180 Obciążenie [MPa] Temperatura [°C] Wykres 02: Zalecany maksymalny nacisk powierzchniowy jako funkcja temperatury (59 MPa przy +20°C) 4,0 3,0 2,0 1,0 0,0 0 10 20 30 40 50 +23 °C +60 °C 60 Odkształcenie [%] Obciążenie [MPa] Wykres 03: Deformacja pod wpływem nacisku i temperatury 0,20 0,15 0,10 0,05 0,00 0,0 0,5 1,0 1,5 2,0 2,5 3,0 Współczynnik tarcia [μ] Prędkość powierzchniowa [m/s] Wykres 04: Współczynnik tarcia jako funkcja prędkości powierzchniowej, p = 0,75 MPa Firma igus opracowała kolejne bezsmarowe i bezobsłu- gowe tworzywo: iglidur L350, przeznaczone do zastosowań z wysokimi, ciągłymi prędkościami. Dzięki małej rozszerzalności cieplnej oraz niskiej absorpcji wilgoci, łożyska mają minimalne tendencje do zwiększania swoich wymiarów. iglidur ® L350 jest szczególnie odpowiedni do stosowania w wentylatorach, dmuchawach lub silnikach elektrycznych - a koszty są również niższe. Właściwości mechaniczne Wraz ze wzrostem temperatury, wytrzymałość na ściskanie łożysk ślizgowych iglidur ® L350 maleje. Wykres 02 pokazuje tą odwrotną zależność. Maksymalny zalecany nacisk powierzchniowy jest mechanicznym parametrem materiału. Z tego faktu nie możemy wyciągnąć wniosków dotyczących właściwości trybologicznych. Wykres 03 przedstawia elastyczną deformację materiału iglidur ® L350 przy obciążeniach promieniowych. Przy zalecanym maksymalnym nacisku powierzchniowym 59 MPa w temperaturze pokojowej, odkształcenie jest mniejsze niż 2,5%. Odkształcenie plastyczne może być pomijane do tej wartości. Jednakże, jest to również zależne od cyklu pracy obciążenia. Nacisk powierzchniowy, strona 41 Dopuszczalne prędkości powierzchniowe iglidur ® L350 został stworzony przede wszystkim do wysokich prędkości powierzchniowych z niskimi obciąże- niami. Dzięki wysokiej odporności na temperatury materiału iglidur ® L350, limit łożyska został znacznie zwiększony. Ponadto bardzo niskie zużycie umożliwia osiągnięcie wysokich prędkości oraz przyśpieszeń.Maksymalne prędkości są przedstawione w tabeli 03. Prędkość powierzchniowa, strona 44 Tabela 03: Maksymalne prędkości powierzchniowe Temperatura Łożyska ślizgowe z iglidur ® L350 mogą być stosowane w temperaturach aż do +210°C krótkoterminowo. Prosimy zwrócić uwagę, że od temperatur +140°C zalecane jest mechaniczne zabezpieczenie łożyska. Wyższe temperatury mogą czasem spowodować utratę przez łożyska ślizgowe mocowania na wcisk oraz poruszanie się w oprawie. Temperatury aplikacji, strona 49 Dodatkowe zabezpieczenie, strona 49 Tarcie i zużycie Wyjątkowo niskie współczynniki tarcia pozostają takie same nawet przy wysokich prędkościach. Wykres 04 przedstawia tą zależność przy współpracy z wałem stalowym oraz nacisku powierzchniowym wynoszącym 0,75 MPa. Współczynnik tarcia i powierzchnie, strona 47 Odporność na zużycie, strona 50 ​ ​ obrotowy oscylujący liniowy długotrwała m/s 3,0 1,5 4,0 krótkotrwała m/s 4,0 3,0 6,0 5 4 3 2 1 0 0 1 2 3 4 iglidur ® L350 iglidur ® L500 Łożysko spiekane Wskaźnik zużycia [µm/km] Prędkość powierzchniowa [m/s] Wykres 05: Ruch obrotowy, zużycie w pracy ze stalą Cf53, p = 0,25 MPa, T = +23°C iglidur ® L350 iglidur ® L500 0,20 0,15 0,10 0,05 0,00 1,0 1,5 2,0 2,5 3,0 3,5 4,0 Współczynnik tarcia [μ] Prędkość powierzchniowa [m/s] Wykres 07: Obrotowy współczynnik tarcia - „Wysoka prędkość” na Cf53, p = 1 MPa (z wyjątkiem iglidur ® L250), T = +23°C Dane techniczne Materiały wałów Wykres 05 przedstawia porównanie zużycia łożyska spiekanego ze zużyciem łożysk wykonanych z materiałów iglidur ® L500 oraz L350. Przy prędkościach ślizgowych wynoszących 1,5 m/s lub więcej, zużycie łożyska spieka- nego zwiększa się w sposób wykładniczy, podczas gdy zużycie łożysk ślizgowych iglidur ® utrzymuje się na niemal jednakowym poziomie do prędkości przekraczających nawet 3 m/s. Materiały wałków, strona 52 Tolerancje instalacyjne Łożyska ślizgowe iglidur ® L350 to standardowe łożyska do wałków z tolerancją h (zalecana co najmniej h9). Łożyska są zaprojektowane do wciśnięcia w otwór o tolerancji H7. Po zmontowaniu w obudowę o wymiarach nominalnych, w standardowych przypadkach średnica wewnętrzna automatycznie dopasowuje się do tolerancji F10. Dla poszczególnych rozmiarów tolerancja różni się w zależności od grubości ścianki (proszę sprawdzić tabelę zakresu produktów). Metody testowe, strona 57 Tabela 04: Współczynnik tarcia ze stalą (Ra = 1 μm, 50 HRC) Tabela 05: Ważne tolerancje dla łożysk ślizgowych według normy ISO 3547-1 po wciśnięciu iglidur ® L350 +180°C 59 MPa ​ Łożysko ślizgowe Oprawa Wałek Ø d1 [mm] F10 [mm] H7 [mm] h9 [mm] 0 – 3 +0,006 +0,046 +0,000 +0,010 –0,025 +0,000 > 3 – 6 +0,010 +0,058 +0,000 +0,012 –0,030 +0,000 > 6 – 10 +0,013 +0,071 +0,000 +0,015 –0,036 +0,000 > 10 – 18 +0,016 +0,086 +0,000 +0,018 –0,043 +0,000 > 18 – 30 +0,020 +0,104 +0,000 +0,021 –0,052 +0,000 > 30 – 50 +0,025 +0,125 +0,000 +0,025 –0,062 +0,000 > 50 – 80 +0,030 +0,150 +0,000 +0,030 –0,074 +0,000 > 80 – 120 +0,036 +0,176 +0,000 +0,035 –0,087 +0,000 > 120 – 180 +0,043 +0,203 +0,000 +0,040 +0,000 +0,100 1,8 1,5 1,2 0,9 0,6 0,3 0,0 Twardo anodowane aluminium Stal automatowa Stal Cf53 Stal Cf53 twardo chromowana Stal węglowa, walcowana na gorąco 304 stal nierdzewna Stal wysokiej jakości Zużycie [μm/km] Wykres 06: Zużycie, ruch obrotowy przy współpracy z wałkami z różnych materiałów, p = 1 MPa, v = 0,3 m/s Prosty sposób na bezsmarowe łożyska ... dostępne z magazynu ... bez minimalnej ilości zamówienia ​ Na sucho Smar Olej Woda Współczynnik tarcia µ 0,07 – 0,18 0,06 0,04 0,03

RkJQdWJsaXNoZXIy MTU4MDI=