IGUS | łożyska dry-tech

219 218 iglidur ® L250 +90°C 45 MPa Technika łożyskowa | Łożysko ślizgowe | iglidur ® L250 Pliki 3D CAD, wyszukiwarka i obliczanie żywotności ... www.igus.pl/L250 120 100 80 60 40 20 0 20 30 40 50 60 70 80 90 Obciążenie [MPa] Temperatura [°C] Wykres 02: Zalecany maksymalny nacisk powierzchniowy jako funkcja temperatury (45 MPa przy +20°C) 10 5 0 0 15 30 +23 °C +60 °C 45 Odkształcenie [%] Obciążenie [MPa] Wykres 03: Deformacja pod wpływem nacisku i temperatury 0,5 0,4 0,3 0,2 0,1 0,05 0,10 0,15 0,20 0,25 0,30 Współczynnik tarcia [μ] Prędkość powierzchniowa [m/s] Wykres 04: Współczynnik tarcia jako funkcja prędkości powierzchniowej, p = 0,75 MPa iglidur ® L250 jest materiałem łożyskowym dla wysokich prędkości obrotowych i niskich współczynników tarcia. Materiał iglidur ® L250 może cechować się tymi zaletami zwłaszcza przy małych obciążeniach. Aplikacje pasujące do tych zalet to wiatraki, małe silniki, szybko poruszające się czujniki oraz technologia magnetyczna. Właściwości mechaniczne Wraz ze wzrostem temperatury, wytrzymałość na ściskanie łożysk ślizgowych iglidur ® L250 maleje. Wykres 02 pokazuje tą odwrotną zależność. Maksymalny zalecany nacisk powierzchniowy jest mechanicznym parametrem materiału. Z tego faktu nie możemy wyciągnąć wniosków dotyczących właściwości trybologicznych. Wykres 03 przedstawia elastyczną deformację materiału iglidur ® L250 przy obciążeniach promieniowych. Przy zalecanym maksymalnym nacisku powierzchniowym 45 MPa w temperaturze pokojowej, odkształcenie jest mniejsze niż 3%. Odkształcenie plastyczne może być pomijane do tej wartości. Jednakże, jest to również zależne od cyklu pracy obciążenia. Nacisk powierzchniowy, strona 41 Dopuszczalne prędkości powierzchniowe iglidur ® L250 został stworzony przede wszystkim do wysokich prędkości powierzchniowych z niskimi obciąże- niami. Poza ograniczeniem fizycznym, ustawionym wcześniej przez ogrzewanie łożyska, współczynniki tarcia też są ograniczone w przypadku powstania gwałtow- nych przyspieszeń obwodowych o dużej prędkości i osiągają swoje limity wcześniej. Maksymalne prędkości są przedstawione w tabeli 03. Prędkość powierzchniowa, strona 44 Tabela 03: Maksymalne prędkości powierzchniowe Temperatura Łożyska ślizgowe iglidur ® L250 mogą być stosowane w krótkotrwałych temperaturach do +180°C. Prosimy zwrócić uwagę, że od temperatur +55°C zalecane jest mechaniczne zabezpieczenie łożyska. Wyższe tempera- tury pracy mogą spowodować utratę mocowania na wcisk łożyska ślizgowego oraz poruszanie się w gnieździe. Temperatury aplikacji, strona 49 Dodatkowe zabezpieczenie, strona 49 Tarcie i zużycie W najlepszym połączeniu (z wałkami ze stali nierdzewnej 304), współczynnik tarcia o wartości 0,14 jest osiągany przy małych obciążeniach. Współczynniki tarcia poniżej 0,1 mierzono poniżej 10 MPa (wykresy 04 i 05). Współczynnik tarcia i powierzchnie, strona 47 Odporność na zużycie, strona 50 ​ ​ obrotowy oscylujący liniowy długotrwała m/s 1,0 0,7 2,0 krótkotrwała m/s 1,5 1,1 3,0 0,7 0,6 0,5 0,4 0,3 0,2 0,1 0,0 0 10 20 30 40 50 60 70 80 Współczynnik tarcia [μ] Obciążenie [MPa] Wykres 05: Współczynnik tarcia jako funkcja obciążenia, v = 0,01 m/s 0,6 0,5 0,4 0,3 0,2 0,1 0,0 Twardo anodowane aluminium Stal automatowa Stal Cf53 Stal Cf53 twardo chromowana Stal węglowa, walcowana na gorąco 304 stal nierdzewna Stal wysokiej jakości Zużycie [μm/km] 200 180 160 140 120 100 80 60 40 20 0 0 5 10 15 20 25 30 35 40 45 obrotowy oscylujący Zużycie [μm/km] Obciążenie [MPa] Wykres 07: Zużycie dla aplikacji oscylujących i obrotowych przy współpracy z wałem ze stali Cf53, hartowanym i szlifowanym, jako funkcja obciążenia Dane techniczne Materiały wałów Jak widać na wykresie 06, wiele wałków rekomendo- wanych jest do pracy z niskimi obciążeniami i małymi obrotami. Niski współczynnik tarcia jest dodatkowo zachowany w szerokim zakresie zalecanych wykończeń powierzchni wału. Do obciążeń powyżej 1 MPa, należy zwrócić szczególną uwagę na zastosowany materiał wałka. Materiały wałków, strona 52 Tolerancje instalacyjne iglidur ® L250 to standardowe łożyska do wałków o tolerancji h (zalecana co najmniej h9). Łożyska są zaprojektowane do wciśnięcia w otwór o tolerancji H7. Po zmontowaniu w obudowę o wymiarach nominalnych, w standardo- wych przypadkach średnica wewnętrzna automatycznie dopasowuje się do tolerancji E10. Dla poszczególnych rozmiarów tolerancja różni się w zależności od grubości ścianki (proszę sprawdzić tabelę zakresu produktów). Metody testowe, strona 57 Tabela 04: Współczynnik tarcia ze stalą (Ra = 1 μm, 50 HRC) Tabela 05: Ważne tolerancje dla łożysk ślizgowych według normy ISO 3547-1 po wciśnięciu iglidur ® L250 +90°C 45 MPa ​ Łożysko ślizgowe Oprawa Wałek Ø d1 [mm] E10 [mm] H7 [mm] h9 [mm] 0 – 3 +0,014 +0,054 +0,000 +0,010 –0,025 +0,000 > 3 – 6 +0,020 +0,068 +0,000 +0,012 –0,030 +0,000 > 6 – 10 +0,025 +0,083 +0,000 +0,015 –0,036 +0,000 > 10 – 18 +0,032 +0,102 +0,000 +0,018 –0,043 +0,000 > 18 – 30 +0,040 +0,124 +0,000 +0,021 –0,052 +0,000 > 30 – 50 +0,050 +0,150 +0,000 +0,025 –0,062 +0,000 > 50 – 80 +0,060 +0,180 +0,000 +0,030 –0,074 +0,000 > 80 – 120 +0,072 +0,212 +0,000 +0,035 –0,087 +0,000 > 120 – 180 +0,085 +0,245 +0,000 +0,040 –0,100 +0,000 Wykres 06: Zużycie, ruch wahliwy przy współpracy z różnymi materiałami wału, nacisk, p = 1 MPa, v = 0,3 m/s Prosty sposób na bezsmarowe łożyska ... dostępne z magazynu ... bez minimalnej ilości zamówienia ​ Na sucho Smar Olej Woda Współczynnik tarcia µ 0,08 – 0,19 0,09 0,04 0,04

RkJQdWJsaXNoZXIy MTU4MDI=