IGUS | łożyska dry-tech
195 194 iglidur ® J350 +180°C 60 MPa Technika łożyskowa | Łożysko ślizgowe | iglidur ® J350 Pliki 3D CAD, wyszukiwarka i obliczanie żywotności ... www.igus.pl/J350 80 60 40 20 0 20 40 60 80 100 120 140 160 180 Obciążenie [MPa] Temperatura [°C] Wykres 02: Zalecany maksymalny nacisk powierzchniowy jako funkcja temperatury (60 MPa przy +20°C) 6 5 4 3 2 1 0 0 10 20 30 40 50 +23 °C +60 °C 60 Odkształcenie [%] Obciążenie [MPa] Wykres 03: Deformacja pod wpływem nacisku i temperatury 0,30 0,25 0,20 0,15 0,10 0,10 0,15 0,20 0,25 0,30 0,35 0,40 0,45 0,50 Współczynnik tarcia [μ] Prędkość powierzchniowa [m/s] Wykres 04: Współczynnik tarcia jako funkcja prędkości powierzchniowej, p = 1 MPa iglidur ® J350 łączy dobrą odporność na zużycie, elastycz- ność i odporność temperaturową w uniwersalny materiał iglidur ® o szerokim spektrum zastosowań. Właściwości mechaniczne Wraz ze wzrostem temperatury, wytrzymałość na ściskanie łożysk ślizgowych iglidur ® J350 maleje. Wykres 02 pokazuje tą odwrotną zależność. Maksymalny zalecany nacisk powierzchniowy jest mechanicznym parametrem materiału. Z tego faktu nie możemy wyciągnąć wniosków dotyczących właściwości trybologicznych. Łożyska ślizgowe iglidur ® J350 są odpowiednie do średnich i dużych obciążeń. Wykres 03 przedstawia elastyczną deformację materiału iglidur ® J350 przy obciążeniach promieniowych. To demonstruje zachowanie się materiału poddanego krótkotrwałym obciążeniom. Temperatury otoczenia są zauważalne tylko przy 60 MPa. Nacisk powierzchniowy, strona 41 Dopuszczalne prędkości powierzchniowe Łożyska ślizgowe iglidur ® J350 można stosować przy niskich i umiarkowanych prędkościach w zastosowa- niach wiążących się z ruchem obrotowym oraz oscyla- cyjnym. Jednakże współczynniki zużycia są dużo lepsze w przypadku zastosowań obrotowych. iglidur ® J350 jest również doskonały do ruchów liniowych. Prędkość powierzchniowa, strona 44 Tabela 03: Maksymalne prędkości powierzchniowe Temperatura Na zużycie łożyska wpływ mają również temperatury panujące w układzie łożyskowym. Współczynnik zużycia łożysk iglidur ® J350 niewiele się zmienia w wysokich temperaturach. W niektórych przypadkach zużycie przy temperaturze +100°C jest wręcz spowolnione. W przypadku temperatur powyżej +140°C wymagane jest dodatkowe zabezpieczenie łożyska przed wysunię- ciem się z oprawy. Temperatury aplikacji, strona 49 Dodatkowe zabezpieczenie, strona 49 Tarcie i zużycie Współczynnik tarcia iglidur ® J350 podczas pracy na sucho względem stali jest bardzo dobry. Znacznie zmniejszają się przy wyższych prędkościach powierzchniowych. To korzystnie wpływa na żywotność łożysk ślizgowych w pracy ciągłej przy wysokich prędkościach powierzchniowych. Wykres 04 pokazuje tę zależność. Szczególnie przy obciąże- niach większych niż 2 MPa, łożyska iglidur ® J350 sprawdzają się o wiele lepiej niż inne łożyska w aplikacjach obrotowych. Współczynnik tarcia i powierzchnie, strona 47 Odporność na zużycie, strona 50 obrotowy oscylujący liniowy długotrwała m/s 1,3 1,0 4,0 krótkotrwała m/s 3,0 2,3 8,0 0,40 0,30 0,20 0,10 0,00 0 10 20 30 40 50 60 Współczynnik tarcia [μ] Obciążenie [MPa] Wykres 05: Współczynnik tarcia jako funkcja obciążenia, v = 0,01 m/s 0,40 0,35 0,30 0,25 0,20 0,15 0,00 0,4 0,6 0,8 1,0 1,2 1,4 1,6 Współczynnik tarcia [μ] Chropowatość Ra [µm] 3,0 2,5 2,0 1,5 1,0 0,5 0,0 Twardo anodowane aluminium Stal automatowa Stal Cf53 Stal Cf53 twardo chromowana Stal węglowa, walcowana na gorąco 304 stal nierdzewna Stal wysokiej jakości Zużycie [μm/km] Wykres 07: Zużycie, ruch wahliwy przy współpracy z różnymi materiałami wału, nacisk, p = 1 MPa, v = 0,3 m/s Dane techniczne Materiały wałów Wykresy 06 i 07 przedstawiają wyniki testów dla łożysk ślizgowych iglidur ® J350 w pracy z różnymi materiałami wałów. Łożyska ślizgowe iglidur ® J350 można łączyć z różnymi materiałami wałków. Jeden wałek – połączenie łożyska z wałkiem wyróżnia się w teście zużycia: iglidur ® J350 z wałkami ze stali nierdzewnej 304. Niewiele materiałów łożysk jest odpowiednich do stosowania z miękkimi stalami nierdzewnymi (stal nierdzewna 304), aby osiągnąć dobre rezultaty dla zużycia. Również dobre właściwości wykazywane są w połączeniu z wałkami z twardo anodowanego aluminium. Jeśli materiał wałka, który planujesz zastosować, nie został przedstawiony w tych wynikach testów, prosimy o kontakt. Materiały wałków, strona 52 Tolerancje instalacyjne iglidur ® J350 to standardowe łożyska do wałków o tolerancji h (zalecana co najmniej h9). Łożyska są zaprojektowane do wciśnięcia w otwór o tolerancji H7. Po zmontowaniu w obudowę o wymiarach nominalnych, w standardo- wych przypadkach średnica wewnętrzna automatycznie dopasowuje się do tolerancji F10. Dla poszczególnych rozmiarów tolerancja różni się w zależności od grubości ścianki (proszę sprawdzić tabelę zakresu produktów). Metody testowe, strona 57 Tabela 04: Współczynnik tarcia ze stalą (Ra = 1 μm, 50 HRC) Tabela 05: Ważne tolerancje dla łożysk ślizgowych według normy ISO 3547-1 po wciśnięciu iglidur ® J350 +180°C 60 MPa Łożysko ślizgowe Oprawa Wałek Ø d1 [mm] F10 [mm] H7 [mm] h9 [mm] 0 – 3 +0,006 +0,046 +0,000 +0,010 –0,025 +0,000 > 3 – 6 +0,010 +0,058 +0,000 +0,012 –0,030 +0,000 > 6 – 10 +0,013 +0,071 +0,000 +0,015 –0,036 +0,000 > 10 – 18 +0,016 +0,086 +0,000 +0,018 –0,043 +0,000 > 18 – 30 +0,020 +0,104 +0,000 +0,021 –0,052 +0,000 > 30 – 50 +0,025 +0,125 +0,000 +0,025 –0,062 +0,000 > 50 – 80 +0,030 +0,150 +0,000 +0,030 –0,074 +0,000 > 80 – 120 +0,036 +0,176 +0,000 +0,035 –0,087 +0,000 > 120 – 180 +0,043 +0,203 +0,000 +0,040 +0,000 +0,100 Wykres 06: Współczynnik tarcia jako funkcja powierzchni wału (Cf53) Prosty sposób na bezsmarowe łożyska ... dostępne z magazynu ... bez minimalnej ilości zamówienia Na sucho Smar Olej Woda Współczynnik tarcia µ 0,10 – 0,20 0,09 0,04 0,04
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTU4MDI=