IGUS | łożyska dry-tech

101 100 iglidur ® G1 +180°C 91 MPa Technika łożyskowa | Łożysko ślizgowe | iglidur ® G1 Pliki 3D CAD, wyszukiwarka i obliczanie żywotności ... www.igus.pl/G1 100 80 60 40 20 0 20 40 60 80 100 120 140 160 180 Obciążenie [MPa] Temperatura [°C] Wykres 02: Zalecany maksymalny nacisk powierzchniowy jako funkcja temperatury (91 MPa przy +20°C) 10 8 6 4 2 0 0 +23 °C +60 °C 25 50 75 100 Odkształcenie [%] Obciążenie [MPa] Wykres 03: Deformacja pod wpływem nacisku i temperatury 0,4 0,3 0,2 0,1 0,0 0,1 0,5 0,7 1,0 1,2 1,5 2,0 Współczynnik tarcia [μ] Prędkość powierzchniowa [m/s] Wykres 04: Współczynnik tarcia jako funkcja prędkości powierzchniowej, p = 1 MPa Zakres wymagań jest wyzwaniem: kompleksowy, dalszy rozwój udanego, wszechstronnego, klasycznego iglidur ® G. Osiągnięto to zwłaszcza pod względem absorpcji wilgoci, właściwości termicznych i konsekwentnie zwiększonej odporności na zużycie. Tylko w przypadku obciążeń udarowych, uderzeniowych i krawędziowych wytrzymałość iglidur ® G nie mogła zostać osiągnięta. Właściwości mechaniczne Wraz ze wzrostem temperatury, wytrzymałość na ściskanie łożysk ślizgowych iglidur ® G1 maleje. Wykres 02 pokazuje tą odwrotną zależność. Jednakże, przy maksymalnej, zalecanej temperaturze długoterminowej +180°C dopuszczalny nacisk powierzchniowy wynosi około 40MPa. Maksymalny zalecany nacisk powierzchniowy jest mechanicznym parametrem materiału. Z tego faktu nie możemy wyciągnąć wniosków dotyczących właściwości trybologicznych. Wykres 03 przedstawia elastyczną deformację materiału iglidur ® G1 przy obciążeniach promieniowych. Odkształ- cenie plastyczne jest minimalne, aż do nacisku o wartości około 100 MPa. Jednakże zależy to również od czasu występowania tego nacisku. Nacisk powierzchniowy, strona 41 Dopuszczalne prędkości powierzchniowe iglidur ® G1 został stworzony do niskich i średnich prędkości powierzchniowych. Wartości maksymalne przedstawione w tabeli 03 mogą być uzyskane przy niskich naciskach. Przy określonych prędkościach tarcie może powodować wzrost temperatury do maksymalnie dopuszczalnych poziomów. W praktyce, taki poziom temperatury jest rzadko osiągany na skutek zmiennych warunków zastoso- wania. Prędkość powierzchniowa, strona 44 Tabela 03: Maksymalne prędkości powierzchniowe Temperatura Temperatury otoczenia mają znaczący wpływ na właści- wości łożysk ślizgowych. Na zużycie łożyska wpływ mają również temperatury panujące w układzie łożyskowym. Wraz ze wzrostem temperatur obserwujemy zwiększone zużycie i efekt ten jest szczególnie widoczny powyżej temperatury +120°C. W przypadku temperatur powyżej 120°C wymagane jest dodatkowe zabezpieczenie łożyska przed wypadaniem z oprawy. Temperatury aplikacji, strona 49 Dodatkowe zabezpieczenie, strona 49 Tarcie i zużycie Współczynnik tarcia μ łożyska ślizgowego zależy m.in. od prędkości powierzchniowej i obciążenia (wykresy 04 i 05). Współczynnik tarcia i powierzchnie, strona 47 Odporność na zużycie, strona 50 ​ ​ obrotowy oscylujący liniowy długotrwała m/s 1,3 1,0 5,0 krótkotrwała m/s 2,5 1,8 6,0 0,35 0,30 0,25 0,20 0,15 0,10 0,05 0,00 0 10 20 30 40 50 60 70 80 Współczynnik tarcia [μ] Obciążenie [MPa] Wykres 05: Współczynnik tarcia jako funkcja obciążenia, v = 0,01 m/s 6 5 4 3 2 1 0 Twardo anodowane aluminium Stal automatowa Stal Cf53 Stal Cf53 twardo chromowana Stal węglowa, walcowana na gorąco 304 stal nierdzewna Stal wysokiej jakości Zużycie [μm/km] 200 180 160 140 120 100 80 60 40 20 0 0 10 20 30 40 50 60 70 80 obrotowy oscylujący Zużycie [μm/km] Obciążenie [MPa] Wykres 07: Zużycie dla aplikacji oscylujących i obrotowych przy współpracy z wałem ze stali Cf53, hartowanym i szlifowanym, jako funkcja obciążenia Dane techniczne Materiały wałów Tarcie i zużycie są w dużej mierze zależne od materiału wałka. Wałki, które są zbyt gładkie zwiększają zarówno współczynnik tarcia, jak i zużycie łożyska. W przypadku materiału iglidur ® G1 zalecany jest wał o powierzchni szlifowanej, charakteryzującej się średnią chropowatością wynoszącą Ra = 0,8 µm. Wykres 06 przedstawia wyniki badań współpracy różnych materiałów wałków z łożyskami ślizgowymi wykonanymi z iglidur ® G1. Można zauważyć, że iglidur ® G1 osiąga dobre lub bardzo dobre wyniki zużycia przy współpracy ze wszystkimi materiałami wałów. Wyniki dla rodzajów stali nierdzewnej są prawdopodobnie nieco niższe. Wykres 07 porównuje zużycie w zastosowaniach obrotowych i wahliwych. Podobnie jak w przypadku wielu materiałów iglidur ® , prędkość jest lepsza w zastosowa- niach wahliwych. Materiały wałków, strona 52 Tolerancje instalacyjne iglidur ® G1 to standardowe łożyska do wałków o tolerancji h (zalecana co najmniej h9). Łożyska są zaprojektowane do wciśnięcia w otwór o tolerancji H7. Po zmontowaniu w obudowę o wymiarach nominalnych, w standardo- wych przypadkach średnica wewnętrzna automatycznie dopasowuje się do tolerancji F10. Dla poszczególnych rozmiarów tolerancja różni się w zależności od grubości ścianki (proszę sprawdzić tabelę zakresu produktów). Metody testowe, strona 57 Tabela 04: Współczynnik tarcia ze stalą (Ra = 1 μm, 50 HRC) Tabela 05: Ważne tolerancje dla łożysk ślizgowych według normy ISO 3547-1 po wciśnięciu iglidur ® G1 +180°C 91 MPa ​ Łożysko ślizgowe Oprawa Wałek Ø d1 [mm] F10 [mm] H7 [mm] h9 [mm] 0 – 3 +0,006 +0,046 +0,000 +0,010 –0,025 +0,000 > 3 – 6 +0,010 +0,058 +0,000 +0,012 –0,030 +0,000 > 6 – 10 +0,013 +0,071 +0,000 +0,015 –0,036 +0,000 > 10 – 18 +0,016 +0,086 +0,000 +0,018 –0,043 +0,000 > 18 – 30 +0,020 +0,104 +0,000 +0,021 –0,052 +0,000 > 30 – 50 +0,025 +0,125 +0,000 +0,025 –0,062 +0,000 > 50 – 80 +0,030 +0,150 +0,000 +0,030 –0,074 +0,000 > 80 – 120 +0,036 +0,176 +0,000 +0,035 –0,087 +0,000 > 120 – 180 +0,043 +0,203 +0,000 +0,040 +0,000 +0,100 ​ Na sucho Smar Olej Woda Współczynnik tarcia µ 0,10 – 0,29 0,09 0,04 0,04 Wykres 06: Zużycie, ruch wahliwy przy współpracy z różnymi materiałami wału, nacisk, p = 1 MPa, v = 0,3 m/s Prosty sposób na bezsmarowe łożyska ... dostępne z magazynu ... bez minimalnej ilości zamówienia

RkJQdWJsaXNoZXIy MTU4MDI=