W 1999 r. igus® zainstalował pierwszy e-prowadnik rolkowy, który był kamieniem milowym w rozwoju tego produktu. Stało się to na 130 metrowej suwnicy w porcie rzecznym w Niemczech. Dzięki zintegrowaniu rolki z prowadnikiem znacznie zmniejszyliśmy tarcie, a tym samym energię potrzebną do przemieszczania się całego systemu.
e-prowadnik rolkowy – start w dalekie „podróże”
To właśnie e-prowadnik rolkowy otworzył drzwi do przesuwu na odległość ponad 100 m i stał się standardem w zastosowaniach dźwigowych. Wprowadzenie w 2004 roku wersji e-prowadnika rolkowego o dużej wytrzymałości, zapewniło użytkownikom większą trwałość i żywotność układu prowadzenia w dźwigu. Stał się on nowym standardem w zakresie prowadzenia kabli dla ruchu wózków w suwnicach Ship-to-Shore (STS).
Mimo, że w wielu nowych suwnicach STS do dziś stosowany jest e-prowadnik rolkowy o dużej nośności, seria P4, która ujrzał światło dzienne 2008 roku, wiedzie prym nad wszelkiego rodzaju dźwigami o dużej prędkości (< 240 m/min) i niskim poziomie hałasu. Znajdziemy go w najnowszych rozwiązania STS, automatycznych suwnicach piętrowych (ASC), systemach magazynowania, suwnicach przeładunkowych oraz żurawiach kontenerowych.
Szybki i inteligentny e-prowadnik rolkowy P4.1 – NOWOŚĆ godna uwagi
Najnowsza generacja serii e-prowadników P4, zwana P4.1, dopiero zaczyna ustanawiać nowe rekordy pod względem prędkości (<300 m/min), a przede wszystkim żywotności. To ostatnie osiągamy poprzez zastosowanie trybopolimerowego łożyska ślizgowego igus® w połączeniu ogniw e-prowadnika.
Opcjonalnie łańcuch możemy teraz wyposażyć w czujnik zużycia, aby niezawodnie przewidywać oczekiwaną żywotność układu e-prowadnika. Czujnik zużycia jest częścią rodziny produktów igus® isense® do monitorowania stanu i prognozowania żywotności.
Dzięki ponad 1000 instalacji STS (więcej niż 400 z serią prowadnika P4) i 6000 instalacji RTG i RMG na całym świecie od 1999 roku, e-prowadnik rolkowy firmy igus® podbił rynek dźwigów portowych.
Seria P4 – bezpieczna, cicha, odporna na zużycie
- Skok ogniw prowadnika z rolkami i bez rolek jest taki sam.
- W odróżnieniu od poprzednich konstrukcji, rolki biegu górnego przebiegają przez rolki biegu dolnego, nie nad nimi. To pozwala uniknąć niepożądanych wstrząsów.
- Rolka trzymająca wbudowana w płytę boczną.
- Znaczne długości przesuwu (do 800 m), wysokie obciążenia dodatkowe (do 30 kg/m).
- Dla znacznych długości oraz wysokich (do 10 m/s) prędkości przesuwu
- Listwy poprzeczne autoglide zapewniają bezpieczne prowadzenie na znacznych długościach przesuwu.
- Dostępne w czterech wysokościach wewnętrznych (32, 42, 56, 80 mm)
- Modułowy zestaw montażowy P4 z systemem podziału wewnętrznego z serii E4.
- Znaczne obniżenie siły napędowej wymaganej do poruszania e-prowadnika – poniżej 25%.
Zobacz również: Katalog e-prowadników i systemów zasilania
Bardzo ciekawy wpis 🙂